|
Racevelgen worden breder
In de loop der jaren zijn steeds meer fabrikanten bredere racevelgen gaan aanbieden. De meeste racevelgen zijn nu nog steeds 19 of 20 mm breed, maar je komt steeds meer racevelgen tegen met een breedte van
22, 23 of zelfs 25 mm.
Waarom worden racevelgen breder?
De meeste argumenten van fabrikanten om racevelgen breder te maken, zijn plausibel:
- - Bredere velgen zijn aerodynamischer. Dat wil zeggen: als je een band met een standaard breedte van 23 mm op een velg monteert met dezelfde breedte dan lopen velg en band in elkaar over = aerodynamischer.
- - Met bredere velgen kun je sneller door de bocht. Banden op een bredere velg hebben meer grip in bochten doordat de zijwanden van de band rechter lopen en een groter deel van de band de weg raakt.
- - Bredere velgen zijn comfortabeler. Doordat er meer lucht in banden op bredere velgen zit, kan de druk daarin lager zijn. Oneffenheden in de weg worden daardoor beter geabsorbeerd door de band.
- - Bredere velgen met bredere banden hebben een lagere rolweerstand. Dit is een tamelijk gecompliceerd verhaal, maar er is overtuigend bewijs voor.
Je vraagt je af waarom fabrikanten überhaupt nog 19 mm of 20 mm brede velgen maken.
Als u op zoek bent naar een nieuwe wielset en overweegt een setje op maat te laten maken, zou u een van de volgende bredere velgen kunnen kiezen:
- - Kinlin XC279, klik hier
- - Ryde Pulse Sprint, klik hier
- - Velocity A23, klik hier
- - Pacenti SL23, klik hier
- - H+SON archetype, klik hier
- - HED C2 Belgium, klik hier
|
|
|
|